Kardashians geven het verkeerde voorbeeld

Onze tweet over de onhandige actie van de zusters Kardashian
Onze tweet over de onhandige actie van de zusters Kardashian

Kim en Kourtney Kardashian hebben zich de woede van AAP en andere dierenwelzijnsorganisaties op de hals gehaald, door selfies te maken met twee witoorpenseelaapjes en deze op Instagram te delen. Onverantwoord en behoorlijk dom. Hiermee promoten ze namelijk 'wildlife selfies' en illegale handel in primaten. We hebben de Kardashian zusters uitgenodigd om een keer langs te komen in het Almeerse opvangcentrum, waar ze met eigen ogen kunnen zien wat hier de gevolgen van zijn.

Campagne tegen wildlife selfies - #DeelHetNiet

Onlangs lanceerde Stichting AAP een bewustwordingscampagne over het verborgen leed achter wildlife selfies, in het kader van de NRC Charity Awards. Hiermee wil AAP toeristen en social media gebruikers ervan overtuigen dat het maken, delen of liken van wildlife selfies bijdraagt aan onvoorstelbaar dierenleed en daarom echt niet meer van deze tijd is. “Deze ondoordachte actie van de Kardashians bewijst weer dat zo’n bewustwordingscampagne hoognodig is”, aldus AAP-directeur David van Gennep.

Aantal wildlife selfies op Instagram verdrievoudigd

Wildlife selfies zijn een groeiende trend onder toeristen en social media gebruikers. Steeds meer dieren worden uit het wild geroofd, mishandeld en gedrogeerd voor het ultieme vakantiekiekje. Zo verdrievoudigde het aantal selfies met wilde dieren op Instagram in de afgelopen drie jaar, bleek uit onderzoek van World Animal Protection. “Voor elk aapje dat uit het wild wordt geroofd om met mensen op de foto te gaan, worden hele apenfamilies uitgemoord. De aapjes zelf worden illegaal verhandeld, veelal gedrogeerd en onder barbaarse omstandigheden getraind om met mensen op de foto te kunnen.”

Verantwoordelijkheid influencers

Alleen al op Instagram hebben Kim en Kourtney samen ruim 180 miljoen volgers. "Zo’n platform brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee," zegt Van Gennep. “Misschien zijn zij zich niet bewust van het dierenleed dat hierachter schuilgaat, maar in feite dragen ze hiermee bij aan de gewelddadige handel in primaten. En als je je bedenkt hoeveel invloed celebrities hebben op het gedrag van jeugdige volgers, houd ik mijn hart vast voor de gevolgen.”

Campagnebeeld #Deelhetniet campagne
Campagnebeeld #Deelhetniet campagne

#DeelHetNiet genomineerd voor Publieksprijs NRC Charity Awards:

De bewustwordingscampagne over het verborgen leed van wildlife selfies werd ontwikkeld i.s.m. studenten Jill Vincentie en Irene de Vilder van de Willem de Kooning Academie en is genomineerd voor de NRC Charity Awards. Stemmen kan nog tot en met 17 augustus via deze link. AAP ontwikkelde deze zomer ook samen met Stichting Spots en World Animal Protection de #ThinkAgain campagne, waarbij Schiphol bezoekers via grote borden worden geconfronteerd met de schaduwzijde van olifantenritjes en selfies met apen of leeuwen.

Grote inzamelactie voor Marria!

Chimpansee Marria

Oude mobieltjes en cartridges kunnen voor dieren als Marria het verschil betekenen tussen leven en geen leven. Gelukkig is Marria bij AAP, maar helaas zijn er nog duizenden dieren die leven onder verschrikkelijke omstandigheden. Voor al deze dieren én voor Marria willen we je vragen de lades eens goed door te spitten, op zoek naar die oude telefoon of cartridge.

Vraag de gratis inzamelzak aan om je oude mobiel of cartridge in te leveren!

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en ontvang elke 2 maanden de leukste verhalen over onze dieren.